Afrykańskie przygotowania do 500 lat Reformacji
Charyzmatyczny luteranizm na wielki Jubileusz
Nie tylko Europa przygotowuje się do jubileuszu 500-lecia Reformacji w ramach Dekady Lutra. Także luteranie w Afryce rozpoczęli intensywne przygotowania do obchodów, które rozpoczną się już za dwa lata – w 2015 roku, w którym przypada 60. rocznica pierwszej Panafrykańskiej Konferencji Kościołów Luterańskich, która odbyła się w miejscowości Marangu w Tanzanii.

Co dwa lata zwierzchnicy afrykańskich Kościołów luterańskich, a także przedstawiciele organizacji młodzieżowych i na rzecz kobiet spotykają się w jednym z afrykańskich państw, by omówić wyzwania stojące przed rosnącą społecznością Kościołów luterańskich na Czarnym Kontynencie oraz wspólnie zmierzyć się z wyzwaniami natury teologicznej, kościelnej i diakonijnej. W tym roku Panafrykańska Konferencja Luterańska odbyła się w pod koniec maja br. w Nairobi (Kenia), w której uczestniczyło 65 osób, reprezentujących 31 Kościołów członkowskich Światowej Federacji Luterańskiej (ŚFL), a także ks. dr Martin Junge, sekretarz generalny ŚFL.
- Istnieje pilna potrzeba odnowy, rewitalizacji oraz zrównoważonego rozwoju Kościołów luterańskich w Afryce – powiedział bp Alex G. Malasusa, wiceprezydent ŚFL z regionu afrykańskiego oraz zwierzchnik Ewangelicko-Luterańskiego Kościoła Tanzanii. – Gdy przygotowujemy się do obchodów reformacyjnych w 2017 roku powinniśmy również myśleć o narzędziach ewaluacyjnych, abyśmy mogli krytycznie spojrzeć na naszą przeszłość – dodał biskup z Tanzanii.
Biskup Malasusa podkreślił, że uroczystości 2015 roku, prowadzące do obchodów 500-lecia Reformacji, będą koncentrować się na wzmocnieniu luterańskiej tożsamości w regionie.
Do Kościołów członkowskich ŚFL w Afryce należy ok. 20 milionów wiernych z tendencją rosnącą. To właśnie w Afryce, ale także w Azji, liczba luteran nie spada, a rośnie. Kościoły luterańskie w Afryce borykają się jednak z tymi samymi wyzwaniami, co lokalne Kościoły anglikańskie czy rzymskokatolickie, w tym m.in. rosnąca liczba sekt, a także ruchów o charakterze charyzmatycznym oraz zielonoświątkowym.
Podczas dyskusji nad aspektami luterańskiej tożsamości w Afryce bp Zephania Kameeta z Ewangelicko-Luterańskiego Kościoła w Namibii zapytał: Czy my jako luteranie nie jesteśmy również zielonoświątkowi i charyzmatyczni? Kościoły luterańskiej Reformacji muszą powrócić do atrybutów, które straciły. Były one istotne w okresie Reformacji i są również teraz, gdyż uczynią dialog z innymi wspólnotami bardziej sensownym – zaznaczył biskup.
Biskupowi Kemeeta wtórował inny teolog i sekretarz generalny Kenijskiego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego ks. Luke Mwololo. – Reformacja jest również charyzmatycznym ruchem, ale w strukturalny i duchowy sposób.
Kościoły luterańskie w Afryce od dawna są istotną częścią luterańskiej misji na świecie i to nie tylko ze względu na wciąż rosnącą liczbę wiernych. Ważnym wkładem afrykańskiego luteranizmu jest lokalne spojrzenie na kluczowe aspekty luterańskiej teologii, pielęgnowanej i rozwijanej w zupełnie innych uwarunkowaniach społecznych, politycznych, historycznych czy religijnych niż luteranizm europejski i północnoamerykański. Teologia luterańska Czarnego Kontynentu na stałe zagościła w luterańskiej refleksji teologicznej – póki co głównie w salach wykładowych USA.
tekst: Luter2017.pl
zdjęcie: LWF
Wiadomości z zagranicy
-
28
11.20 -
27
10.20 -
23
10.20 -
21
10.20 -
19
10.20 -
02
10.20 -
01
10.20 -
24
09.20 -
23
09.20 -
11
09.20 - czytaj archiwum »
-
W co wierzymy?
Biblijną naukę Kościoła Ewangelicko-
Augsburskiego streszczają 4 zasady.sola Scriptura - jedynie Pismo
czytaj więcej
sola Gratia - jedynie Łaska
sola Fide - jedynie Wiara
solus Christus - jedynie Chrystus -
Galeria fotografii
-
O naszym Kościele
-
Kalendarz wydarzeń