5. Niedziela po Trójcy Św.
Nazajutrz znowu stał Jan z dwoma uczniami swoimi i ujrzawszy Jezusa przechodzącego, rzekł: Oto Baranek Boży. A owi dwaj uczniowie, usłyszawszy jego słowa, poszli za Jezusem. A gdy Jezus się odwrócił i ujrzał, że idą za nim, rzekł do nich: Czego szukacie? A oni odpowiedzieli mu: Rabbi! (to znaczy: Nauczycielu) gdzie mieszkasz? Rzekł im: Pójdźcie, a zobaczycie! Poszli więc i zobaczyli, gdzie mieszka, i pozostali u niego w tym dniu; a było to około dziesiątej godziny. Andrzej, brat Szymona Piotra, był jednym z tych dwóch, którzy to słyszeli od Jana i poszli za nim. Ten spotkał najpierw Szymona, brata swego, i rzekł do niego: Znaleźliśmy Mesjasza (to znaczy: Chrystusa). I przyprowadził go do Jezusa. Jezus, spojrzawszy na niego, rzekł: Ty jesteś Szymon, syn Jana; ty będziesz nazwany Kefas (to znaczy: Piotr).
J 1,35-42
Drodzy Internauci,
kiedy bierzemy do ręki Biblię – czytamy ją, rozmyślamy nad jej słowami, zastanawiamy jakie znaczenie ma tekst biblijny w dzisiejszym czasie, z perspektywy naszych przeżyć i odczuć, naszego intelektu i posiadanej wiedzy.
Jednak chciałbym, aby na to wydarzenie, które opisał ewangelista Jan spojrzeć z perspektywy innego tekstu, mianowicie z teksu Ewangelii Mateusza. Autor tej Ewangelii zapisał przypowieści Jezusa: o ukrytym skarbie i o perle.
Pan Jezus opowiedział przypowieść: „Podobne jest królestwo Niebios do ukrytego w roli skarbu, który człowiek znalazł, ukrył i uradowany odchodzi i sprzedaje, to co ma, i kupuje oną rolę, podobne jest Królestwo Niebios do kupca, szukającego pięknych pereł, który gdy znalazł jedną perłę drogocenną, poszedł sprzedał wszystko, co miał i kupi ją” – Mt13,44-46 .
To podobieństwo Jezusa pokazuje dwie postawy ludzi. Jedną z nich są ludzi, którzy idą, ale nie szukają, nie są zainteresowani czymś co zmieni ich jakość życia, pogodzeni z tym co przynosi im dzień. Drudzy to ci, którzy poszukują, pytają, zastanawiają się nad wartościami, które są cenne czy cenniejsze. Patrząc na tę relację ewangelisty Jana możemy zastanowić się, do której grupy możemy zaliczyć tych ludzi, którzy spotykają Jezusa (późniejszych uczniów). Czy do tych, którzy szukają najcenniejszej perły, czy do tych, którzy przechodząc natrafiają niby przypadkiem na skarb? Z Ewangelii dowiadujemy się o uczniach Jana, którzy znaleźli (perłę) nauczyciela, a właściwie znaleźli to co Jan głosił, te jego słowa były perłą, ale widać, że nie spoczęli tylko na Janie, ale po słowach: Oto Baranek Boży, można powiedzieć, że odkrywają najcenniejszą perłę jaką jest Jezus.
Jednak Jezus stawia im pytanie „Czego szukacie? Jezus stawia pytanie o wartość. Co jest dla nich wartością? Co tak naprawdę prowadzi ich w życiu, czy to co do tej pory znaleźli posiada jakąś wartość dla nich?
Odpowiedź dopiero dostrzegamy, kiedy jeden z nich - Andrzej - w spotkaniu z bratem powiedział: Znaleźliśmy Mesjasza, znaleźliśmy najcenniejszą perłę.
Jeśli spojrzymy na Szymona to on nie jest poszukiwaczem, on idzie przez życie jak ów człowiek z przypowieści Jezusa. Jednak kiedy odkrywa skarb, a właściwie kiedy jest on mu ukazany, zachowuje się tak jak ten człowiek z przypowieści, który sprzedał wszystko co miał. To co łączy tych ludzi z Ewangelii Jana, którzy stali się później uczniami Pana Jezus, to jego wezwanie, to na słowo Jezusa, który powiedział: „Pójdzie i zobaczcie” „ty będziesz nazwany Kefas”. To powołanie i wezwanie jest powołaniem i wezwaniem do naśladowania Jezusa, jest ciągłym przypominaniem sobie, że jestem w Chrystusie.
Można to sparafrazować słowa pewnej modlitwy z książki "Adieu. Przypadki księdza Grosera": „Panie jeszcze dzisiaj nie zakurzyłem, dzisiaj nie wypiłem, nikogo nie okłamałem i nie oszukałem nikogo, nie zwymyślałem, nie cudzołożyłem, żadnej, ale dobry Boże teraz będę potrzebował twojej pomocy, bo wstaję z łóżka.”
Hasło dzisiejszej niedzieli „Łaską zbawieni jesteś przez wiarę, i to nie z was Boży to dar” ukazuje nieustane słyszenie wezwania Jezusa. Niezależnie czy to są uczniowie w czasach Jezusa, czy uczniowie w dzisiejszych czasach. Amen.
Słowo Boże - kazania
-
W co wierzymy?
Biblijną naukę Kościoła Ewangelicko-
Augsburskiego streszczają 4 zasady.sola Scriptura - jedynie Pismo
czytaj więcej
sola Gratia - jedynie Łaska
sola Fide - jedynie Wiara
solus Christus - jedynie Chrystus -
Galeria fotografii
-
O naszym Kościele
-
Kalendarz wydarzeń