6. Niedziela po Wielkanocy
Jeśli mnie miłujecie, przykazań moich przestrzegać będziecie. Ja prosić będę Ojca i da wam innego Pocieszyciela, aby był z wami na wieki – Ducha prawdy, którego świat przyjąć nie może, bo go nie widzi i nie zna; wy go znacie, bo przebywa wśród was i w was będzie. Nie zostawię was sierotami, przyjdę do was. Jeszcze tylko krótki czas i świat mnie oglądać nie będzie; lecz wy oglądać mnie będziecie, bo Ja żyję i wy żyć będziecie.
J 14,15-19
Za nami jest Święto Wniebowstąpienia Pańskiego, przed nami Święta Zesłania Ducha Świętego. Biblijny tekst ewangelii, przeznaczony do rozważania w dzisiejszą niedzielę, zwaną Exaudi, nawiązuje zarówno do wniebowstąpienia Jezusa, jak i do zesłania Ducha Świętego.
Kiedy Jezus mówił do uczniów: „Jeszcze tylko krótki czas i świat mnie oglądać nie będzie; lecz wy oglądać mnie będziecie”, to miał na myśli swoje wywyższenie, kiedy zaś mówił o Duchu Pocieszycielu, to miał na myśli zesłanie Ducha Świętego.
Chrystus nazwał Ducha Świętego Pocieszycielem – Duchem Prawdy.
I. Dwaj Pocieszyciele
Duch Święty w Ewangelii św. Jana nazwany jest Parakletem, a więc Pocieszycielem. W 1. Liście św. Jana Parakletem nazwany został Jezus Chrystus (1 J 2,1). Jezus – jak słyszymy w dzisiejszej ewangelii – nazwał Ducha Świętego „innym Pocieszycielem”, pierwszym bowiem jest Syn posłany przez Ojca na świat, a więc Chrystus, aby świat zbawić. Wspólny tytuł dla Syna i Ducha Świętego oraz użycie przez Jezusa słowa „inny”, wskazuje na obecność w czwartej ewangelii myśli o następstwie osób, a tym samym myśli o obecności wywyższonego Chrystusa w świecie w osobie Pocieszyciela. Duch Święty nie może więc być rozumiany jako bezosobowa moc. Duch przejął po Chrystusie Jego zbawcze funkcje. Został przez Ojca nie tylko dany (J 3, 34; 7, 39;14, 6), lecz przede wszystkim posłany (J 15, 26;16,17), jak posłany został Syn. Duch Święty nie jest więc bezosobową mocą – jak chcą niektórzy – ale Boską osobą. Tak też wierzymy, bo Atanazjańskie wyznanie wiary mówi: „Jaki Ojciec, taki Syn, taki Duch Święty: nie stworzony Ojciec, nie stworzony Syn, nie stworzony Duch Święty; niezmierzony Ojciec, niezmierzony Syn, niezmierzony Duch Święty; wiekuisty Ojciec, wiekuisty Syn, wiekuisty Duch Święty: a jednak nie trzej wiekuiści, lecz jeden wiekuisty, jak i nie trzej nie stworzeni ani trzej niezmierzeni, lecz jeden nie stworzony i jeden niezmierzony. Podobnie wszechmocny jest Ojciec, wszechmocny Syn, wszechmocny i Duch Święty: a jednak nie trzej wszechmocni, lecz jeden wszechmocny. Podobnie Bogiem jest Ojciec, Bogiem Syn i Bogiem Duch Święty: a jednak nie trzej bogowie, lecz jeden jest Bóg. Tak też Panem jest Ojciec, Panem Syn, Panem i Duch Święty: a jednak nie trzej panowie, lecz jeden jest Pan. Ponieważ jak każdą z osób osobno Bogiem i Panem prawda chrześcijańska wyznawać nam każe, tak chrześcijańska religia zabrania nam mówić o trzech bogach lub trzech panach”
II. Chrystus obecny w Duchu Pocieszycielu
Pocieszyciel, Duch Prawdy wychodzi od Ojca i posłany jest przez Ojca w imieniu Jezusa Chrystusa (J 14,16.26). Posyłającym Ducha Pocieszyciela jest również Syn (J 15,26; 16,7). „Lepiej dla was, żebym Ja odszedł. Bo jeśli nie odejdę, Pocieszyciel do was nie przyjdzie, jeśli zaś odejdę, poślę go do was” (J 16, 7). Gdy Syn zostanie wywyższony i odejdzie do Ojca, wtedy Ojciec pośle Ducha Prawdy, aby był wśród uczniów i wprowadził ich we wszelką prawdę. Chrystus, który po zmartwychwstaniu należał do innego wymiaru rzeczywistości aniżeli Jego uczniowie, tchnął na nich i powiedział: „Weźmijcie Ducha Świętego” (J 20, 22). Pocieszyciel jest więc darem wywyższonego Chrystusa (por. J 7, 39). Ale Jezus mówi również, że Ojciec pośle Ducha w imieniu Syna. Posłanie Ducha-Pocieszyciela przez Ojca jest równoznaczne z posłaniem Ducha przez Syna. Co czyni Ojciec, czyni również Syn (J 5, I 9). Wyjaśnienie tej zależności znajdujemy w słowach: „On [Duch] mnie uwielbi, gdyż z mego weźmie i wam oznajmi. Wszystko, co ma Ojciec, moje jest; dlatego rzekłem, że z mego weźmie i wam oznajmi” (J 16,14.15).
Sprawa Jezusa nie została definitywnie zakończona wraz z wydaniem wyroku skazującego Chrystusa na śmierć. Dzięki wywyższeniu weszła ona w nową fazę. Duch-Pocieszyciel jest kontynuatorem sprawy rozpoczętej przez Syna, sprawy mającej swój początek w Ojcu. Dzieło Boga w Chrystusie, które określamy jako zbawcze, opisane więc być może także jako epifania, jako objawienie Boga, Ojca w Synu i Syna w Duchu.
Czwarty ewangelista wie o paruzji Chrystusa w dniu ostatecznym (J 5,28n; 6, 39.40.44.54; I l, 24; 21, 22n). Jednakże przyjście Ducha Prawdy rozumie również jako paruzję Syna, oczywiście nie w sensie ostatecznego przyjścia, lecz osobowo-funkcjonalnego zastępstwa, bowiem Pocieszyciel, o którym Jezus mówi, nie jest identyczny z Chrystusem.
W mowie pożegnalnej Chrystus powiedział do swoich uczniów: „Nie zostawię was sierotami, przyjdę do was”. Celem tego przyjścia ma być obecność Syna w uczniach. „Owego dnia poznacie, że jestem w Ojcu moim i wy we mnie, a Ja w was” (J 14,20). W dialogu z Judaszem (nie Iskariotą) Chrystus wyjaśnił tajemnicę tej obecności. Ojciec i Syn zamieszkają w uczniach, jeśli ich miłość do Syna przejawiać się będzie w przestrzeganiu Słowa Ojca, którego egzegetą jest nie tylko Syn, ale będzie również Pocieszyciel, Duch Święty (J 14,23-26). Pocieszyciel nie będzie jakąś wielkością poza społecznością uczniów (J 14,17). Jego działalność, to kontynuacja zbawczego czynu Syna. Syn zaś wykonywał to, co czynił Ojciec, przeto ostatecznie Duch będzie również kontynuatorem dzieła Ojca.
Wierzący, uczniowie Pana mogą być pewni, że Duch jest im dany, albowiem Chrystus zapewnił o tym uczniów swoich: „Jeśli mnie miłujecie, przykazań moich przestrzegać będziecie. Ja prosić będę Ojca i da wam innego Pocieszyciela, aby był z wami na wieki – Ducha prawdy”. Modlący się w Duchu Prawdy mają zaś pewność, że Bóg ich słyszy i wysłucha. Modlimy się i prosimy o przyjście Ducha Świętego. I możemy być pewni wysłuchania naszej prośby o Ducha Świętego. Pewność ta opiera się na danej obietnicy przyjścia Ducha Prawdy, która spełniła się w Dzień Pięćdziesiątnicy.
III. Duch Święty objawia prawdę
Duch Boży, Duch Prawdy – powiedział Pan Jezusa złoży świadectwo o Nim. W składaniu tego świadectwa pośredniczą wierzący w Jezusa Chrystusa. Pierwszymi świadkami Pana byli Jego uczniowie – „wy składacie świadectwo, bo ze mną od początku jesteście”. Po nich wszystkie pokolenia w Duchu Prawdy składać mają świadectwo o Chrystusie, którego posłał Bóg i który jest obrazem Ojca.
Ale co to znaczy, że Duch Święty, Pocieszyciel jest Duchem Prawdy?
Jezus powiedział o sobie: „Jeżeli wytrwacie w słowie moim, prawdziwie uczniami moimi będziecie i poznacie prawdę, a prawda was wyswobodzi” (J 8, 31-32). Pocieszyciel nazwany jest Duchem Prawdy, bowiem – zgodnie ze słowami Jezusa – składa świadectwo o Chrystusie.
Prawda w Ewangelii Jana – to rzeczywistość Boża objawiona w Jezusie Chrystusie. Jezus nazywając siebie prawdą (por. J 14, 6), rości sobie pretensje do reprezentowania Boga wobec uczniów i świata. Kto pozna prawdę będzie wolny. Oglądanie rzeczywistości Bożej w Synu gwarantuje uwolnienie od grzechu i niewoli diabła, ojca wszelkiego kłamstwa. Pocieszyciel będzie przewodnikiem na drodze do poznania absolutnej prawdy, jaką jest objawienie Ojca w Synu. Dlatego przez Chrystusa nazwany On został Duchem Prawdy. Zgodnie z duchem teologicznego języka czwartej ewangelii, wprowadzenie we wszelką prawdę znaczy, dopomożenie do lepszego i głębszego poznania prawdy, Bożej obecności w Chrystusie, tajemnicy Syna, wiecznego Słowa.
Działalność Pocieszyciela, Ducha Prawdy koncentrować się będzie na odsłonięciu samego centrum prawdy, tajemnicy Chrystusa, jedynej, doskonałej i ostatecznej epifanii Ojca, a więc objawienia Boga. Nie chodzi więc o objawienie jakiejś nowej prawdy, dotychczas nieznanego aspektu rzeczywistości Bożej. Wskazują na to również słowa Jezusa: „Nie sam od siebie mówić będzie, lecz cokolwiek usłyszy, mówić będzie (...). On mnie uwielbi, gdyż z mego weźmie i wam oznajmi” (J 16,13.14). Ci więc, którzy powołują się na jakieś nowe objawienia, czy światło, które rzekomo otrzymali, są kłamcami.
Duch nie będzie miał nic do oznajmienia i objawienia, co nie zostało już przez Syna objawione. Przejmie On funkcję Syna i będzie ją kontynuował z woli Ojca i Syna. Dzięki przejęciu przez Pocieszyciela funkcji egzegety Ojca i Syna, Syn zostanie również przez Niego uwielbiony. Nie tylko Ojciec, lecz również Duch uwielbi Chrystusa przez nawiązanie do synowskiej prezentacji Ojca. A to oznacza także, że Duch Prawdy jest źródłem wiary w Syna i Jego zbawcze dzieło. Dlatego za Lutrem wyznajemy: „Wierzę, że Jezus Chrystus, prawdziwy Bóg, z Ojca w wieczności zrodzony i zarazem prawdziwy człowiek, z Marii Panny narodzony, jest moim Panem, który mnie zgubionego i potępionego człowieka wybawił, odkupił i pozyskał od wszelkiego grzechu, od śmierci i władzy szatana, nie złotem, ani srebrem, ale krwią swoją świętą i drogą i niewinną męką swoją i śmiercią, abym był Jego własnością, w Jego królestwie żył, pod Nim i Jemu służył w wiecznej sprawiedliwości, niewinności i szczęśliwości”. Amen.
Modlitwa
Boże, Ojcze wszechmogący, dziękujemy Ci, że nam przez Jezusa Chrystusa przyobiecałeś dać Ducha Świętego. Prosimy Cię, roznieć w nas gorące pragnienie daru Ducha Twojego i spraw, abyśmy przez czuwanie i modlitwę przygotowali się na Jego przyjście. Oczyść nas przez krew Jezusa Chrystusa i wypleń z serc naszych grzeszne chęci i pożądliwości. Oświeć nas światłem Ewangelii, abyśmy coraz lepiej poznawali Twoją wolę, żyli według Słowa Twojego i wydawali dobre owoce godne naszej wiary. Zgromadź w Kościele Syna swojego wszystkich, którzy tęsknią za pokojem i społecznością z Tobą. Niechaj wszystkie dzieci Twoje odkupione krwią Jezusa Chrystusa chwalą Cię modlitwą i pracą. Błogosław lud swój i jego biskupów.
Niechaj Duch Twój czuwa nad narodem naszym i nad wszystkimi, w rękach których znajduje się los naszej Ojczyzny. Błogosław wychowanie młodzieży w domu, szkole i Kościele, aby rosła na chwałę Twoją i ku pożytkowi naszego narodu. Udziel nam mocy, abyśmy uczciwie wypełniali wszystkie obowiązki nasze względem ziemskiej Ojczyzny, ale też nigdy nie zapomnieli o naszej niebieskiej ojczyźnie, do której Syn Twój poszedł przygotować nam miejsce. Ześlij swoją pomoc i pocieszenie wszystkim smutnym, chorym i umierającym.
Zbaw lud swój, Panie nasz, błogosław umiłowanemu dziedzictwu swemu. Amen.
Słowo Boże - kazania
-
W co wierzymy?
Biblijną naukę Kościoła Ewangelicko-
Augsburskiego streszczają 4 zasady.sola Scriptura - jedynie Pismo
czytaj więcej
sola Gratia - jedynie Łaska
sola Fide - jedynie Wiara
solus Christus - jedynie Chrystus -
Galeria fotografii
-
O naszym Kościele
-
Kalendarz wydarzeń