Obywatelka świata i cel ekumenizmu
O Reformacji na synodzie VELKD
Reformacja – jej sens i ekumeniczny wymiar były głównymi tematami Synodu Generalnego Zjednoczonego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego Niemiec (VELKD), który zakończy się 6 listopada w Timmendorfer Strand. Specjalnymi gośćmi synodu byli: kardynał Kurt Koch, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan, oraz ks. dr Martin Junge, sekretarz generalny Światowej Federacji Luterańskiej.
Obrady rozpoczęło wystąpienie prezesa Synodu prof. Wilfireda Hartmanna oraz modlitwa, którą poprowadził ks. Christian Lehnert z Instytutu Liturgicznego VELKD.
Drugiego dnia obrad bp Kirsten Fehrs z Lubeki przewodniczyła ekumenicznemu nabożeństwu Słowa Bożego, podczas którego odbyła się uroczystość wspomnienia sakramentu Chrztu Świętego. Teologia i znaczenie Sakramentu Chrztu Świętego w życiu Kościoła, również w aspekcie ekumenicznym, była kluczowym tematem VELKD w 2011 roku. Podczas nabożeństwa ekumenicznego biskup Fehrs ramię w ramię z kardynałem Kochem, a także innymi duchownymi udzielała błogosławieństwa, czyniąc wodą znak krzyża na czole jako symbolu nierozerwalnego przymierza z Bogiem, a także sakramentu jedności wszystkich wyznawców Chrystusa.
Synodałowie wysłuchali sprawozdań biskupa Kościoła, ks. Gerharda Ulricha, a także pozdrowień od gości ekumenicznych, w tym od abp. Wernera Thissena, arcybiskupa-metropolity Hamburga Kościoła rzymskokatolickiego, oraz ks. superintendenta Uwe Onnena z Kościoła metodystycznego. Obecni byli również przedstawiciele Kościołów luterańskich z Indii, Chile oraz Łotwy.
Obywatelka świata
Synodałowie wysłuchali referatu ks. dr. Martina Junge, sekretarza generalnego ŚFL, który podkreślił, że Reformacja stała się obywatelką świata. – Reformacja luterańska jest dziś globalnym i policentrycznym fenomenem o najróżniejszym ukształtowaniu i formach wyrazu – dodał. Pastor Junge zaznaczył, że idee luterańskiej reformacji doskonale zaaklimatyzowały się w różnych uwarunkowaniach społeczno-kulturowych, ukazując nie tylko uniwersalne przesłanie Ewangelii, ale również zdolność inkulturacji luteranizmu.
Reformacja i Tradycja
Z ogromnym zainteresowaniem oczekiwane było wystąpienie kardynała Kurta Kocha, którego poproszono o referat, dotyczący związku Reformacji i Tradycji z perspektywy rzymskokatolickiej. - Historia pokazuje, że wykształciły się jednostronne kierunki rozwoju. W Kościele katolickim tradycja apostolska coraz mocniej skoncentrowała się i zawęziła się na sukcesji apostolskiej, postrzeganej coraz bardziej formalnie, podczas gdy w tradycji reformacyjnej coraz mocniej akcentowano zasadniczą podporządkowanie Kościoła Ewangelii, aby w końcu utożsamić sukcesję z Ewangelią – zdiagnozował kardynał Kurt Koch.
Hierarcha przytaczając myśl ewangelickiego teologa, prof. Wolfharta Pannenberga, stwierdził, że biorąc pod uwagę autentyczny zamiar reformatorów odnowienia Kościoła, a nie tworzenia nowego organizmu kościelnego, należałoby uznać, że powstanie luterańskich i reformowanych Kościołów oznacza nie tyle powodzenie, co porażkę reformacji. Koch dodał jednak, że ocena taka oznacza jednocześnie, że Reformacja pozostaje niedokończona i tylko tak może być postrzegana. – W ruchu ekumenicznym chodzi właśnie o to, co nie udało się w XVI wieku, a więc o powodzenie Reformacji w sensie ewangelicznej odnowy uniwersalnego Kościoła – podsumował hierarcha. Kardynał Koch wskazał ponadto na różnice, szanse i problemy związane z różnym pojmowaniem sukcesji i tradycji apostolskiej, a także relacji między Tradycją a Pismem.
Po referacie kardynała Kocha bawarski biskup Heinrich Bedford-Strohm zapytał, czy także i Kościół rzymskokatolicki nie powinien się w drodze do jedności kościelnej reformować i wyjść naprzeciw Kościołom ewangelickim.
Synodałowie wysłuchali również referatu prof. Bernda Oberdorfera z Augsburga, który omówił związek między Reformacją a współczesnymi koncepcjami wolności.
Raport ekumeniczny
Tradycyjnie synodałowie wysłuchali raportu pełnomocnika VELKD ds. dialogu z Kościołem rzymskokatolickim, którym od niedawna jest ks. bp Friedrich Weber z Brunszwiku. Mówiąc o zbliżającym się jubileuszu Reformacyjnym bp Weber wskazał na trudności związane ze wspólnymi obchodami. Przyznał, że nie jest wspólne świętowanie 500-lecia Reformacji ze względu na zastrzeżenia katolików, podobnie jak i w pełni luteranie nie świętują ważnej dla katolików rocznicy Soboru Watykańskiego II. – Obydwa jubileusze nie są ekumenicznymi wydarzeniami, a jednak obydwa Kościoły są za nie odpowiedzialne. Wspólnie mamy obowiązek nadać tym rocznicom wymiar ekumeniczny.
Weber wskazał również na doskonale rozwijającą się współpracę ekumeniczną między luteranami i katolikami w tych miejscowościach, w których żaden z Kościołów nie może zapewnić cotygodniowych nabożeństw ze względu na trudności kadrowe. Biskup omówił modelową współpracę ekumeniczną między Ewangelicko-Luterańskim Kościołem Hanoweru a rzymskokatolicką diecezją Hildesheim, na terenie których świeccy inicjują nabożeństwa ekumeniczne Słowa Bożego w sytuacji, gdy niemożliwe jest zorganizowanie tradycyjnego nabożeństwa – rzymskokatolickiego lub ewangelickiego.
Bezpośrednio po zakończeniu obrad Synodu VELKD 6 listopada rozpocznie się Synod Ewangelickiego Kościoła Niemiec (EKD), w skład którego wchodzi VELKD. Praktyka „zazębienia” posiedzeń synodów różnych, ewangelickich struktur kościelnych istnieje od 2005 roku.
Dariusz Bruncz, ekumenizm.pl
Czytaj więcej: O Synodzie na stronach VELKD (w jęz. niemieckim): VELKD
Fotografie: VELKD
Wiadomości z zagranicy
-
28
11.20 -
27
10.20 -
23
10.20 -
21
10.20 -
19
10.20 -
02
10.20 -
01
10.20 -
24
09.20 -
23
09.20 -
11
09.20 - czytaj archiwum »
-
W co wierzymy?
Biblijną naukę Kościoła Ewangelicko-
Augsburskiego streszczają 4 zasady.sola Scriptura - jedynie Pismo
czytaj więcej
sola Gratia - jedynie Łaska
sola Fide - jedynie Wiara
solus Christus - jedynie Chrystus -
Galeria fotografii
-
O naszym Kościele
-
Kalendarz wydarzeń